A weboldalad működik – de vajon tényleg működik?
Sokan úgy gondolják, hogy ha van weboldaluk, az már fél siker. Ez részben igaz – de csak akkor, ha az az oldal valóban segíti az üzleted céljait. Nemcsak „kint van az interneten”, hanem ügyfelet hoz, bizalmat épít, támogatja az értékesítést, és tükrözi a vállalkozásod értékeit. Ha ez nem történik meg, akkor nem az a kérdés, hogy kell-e változtatni, hanem az, hogy hogyan és mikor.
Miért fontos időnként újraértékelni egy már meglévő weboldalt?
Az internet és a digitális világ tempója brutális. Ami tegnap még modernnek számított, ma már poros, elavult lehet – és nem csak technikailag. A vizuális trendek, a felhasználói elvárások, a Google keresési algoritmusai és a célcsoportod szokásai is folyamatosan változnak. Egy stagnáló weboldal könnyen válhat egyfajta „digitális ballaszttá”, ami nemhogy nem segít, hanem egyenesen hátráltat.
Ráadásul, ha a vállalkozásod közben fejlődött – más szolgáltatásokat kínálsz, más típusú ügyfeleknek dolgozol, máshová pozicionálod magad –, akkor egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy egy régi arcot mutass az interneten. A weboldalad az első benyomás – és tudjuk, az első benyomás ritkán ad második esélyt.
Kinek szól ez a cikk?
Kifejezetten neked, ha szolgáltatóként működsz, van már egy weboldalad, de valahogy nem hozza azokat az eredményeket, amiket várnál tőle. Lehet, hogy nem jönnek a megkeresések, kevesen nézik az oldalt, vagy egyszerűen nem érzed magadénak, nem tükrözi azt, amit ma képviselsz.
Nem baj, ha nem vagy otthon a webes világban, nem kell tudnod programozni vagy a legújabb UX-trendeket fejből sorolni. Ez a cikk pont azért született, hogy érthetően, barátságosan végigvezessen a jeleken, amik segítenek eldönteni: elég egy kis javítás, vagy itt az ideje egy redesignnak.
1. Elavult a design – és ezt nem csak te veszed észre
Amikor ránézel a weboldaladra, mit érzel? Lelkesedést? Büszkeséget? Vagy inkább azt kívánod, bárcsak ne kellene megmutatni senkinek?
A design az első dolog, amit a látogatók észrevesznek – még mielőtt egy sort is olvasnának. A vizuális megjelenés sokkal többet közvetít, mint hinnéd. Elavult tipográfia, túlzsúfolt elrendezés, nem mobilbarát képek vagy stock fotók, amiket már tíz éve is használtak… ezek mind azt üzenhetik: „Ez a cég nem halad a korral.”
Mi számít ma modernnek?
Letisztult, áttekinthető design
Mobilbarát, reszponzív elrendezés
Egységes színek, márkához illő tipográfia
Saját fotók, vagy modern stock képek
Friss, bizalomgerjesztő megjelenés
Miből tudod, hogy retró?
Régi logó, régi márkavonal
Sötét háttér, világoskék betűk (ugye ismerős?)
Villogó, mozgó elemek
Zavaros elrendezés, nehéz navigáció
A dizájn nem öncélú – a célja az, hogy jól érezze magát a látogató, hogy profizmust sugalljon, és hogy gyorsan megtalálja, amit keres. Ha ez nem valósul meg, akkor a látogató nem fog maradni – és te elveszíted az esélyt egy új ügyfélre.
2. Nem mobilbarát a weboldalad
Ha a weboldalad még mindig úgy működik, hogy csak asztali gépen nézhető normálisan, akkor az sajnos már önmagában elég indok a redesignra.
A legtöbb ember ma már mobilról internetezik. Sőt, sokan kizárólag onnan. Ha a weboldalad nem alkalmazkodik a különböző kijelzőméretekhez – vagyis nem reszponzív –, akkor a látogatók egyszerűen visszafordulnak.
Mit jelent az, hogy reszponzív?
Reszponzív egy weboldal akkor, ha automatikusan alkalmazkodik a különböző eszközök képernyőjéhez: mobil, tablet, laptop, monitor. Ugyanaz az oldal másképp jelenik meg, de minden eszközön használható, átlátható.
Hogyan ellenőrizheted?
Egyszerű módszer: nézd meg a saját telefonodon!
Használj eszközöket: Google Mobile Friendly Test
Mi történik, ha nem mobilbarát?
A látogatók gyorsan kilépnek
Kisebb az esélye a kapcsolatfelvételnek
A Google hátrasorolja a keresési eredményekben
Bizalmatlanságot kelt a felhasználóban
Ez egy olyan alapkövetelmény, amin ma már nem érdemes spórolni vagy halogatni. Ha egy új érdeklődő nem tudja kényelmesen használni az oldalad a telefonján, akkor valószínűleg nem is fog visszatérni.
3. Lassú az oldal – és az ügyfelek nem fognak várni
Egy másodperc is számít – tényleg! Ha a weboldalad betöltése 3-5 másodpercnél tovább tart, a látogatók jó része egyszerűen kilép. Ilyen egyszerű. Az emberek türelmetlenek – és a Google is.
Mi számít lassúnak?
Betöltési idő több mint 3 másodperc
Első megjelenés 1,5 másodpercnél lassabb
Érzékelhető lag vagy akadozás mobilon
Mi okozhat lassúságot?
Túl nagy képek (nincs optimalizálva)
Régi sablonok, elavult bővítmények
Túl sok plugin, felesleges script
Olcsó, gyenge tárhely
Hogyan ellenőrizheted?
GTMetrix – részletes technikai elemzés
A sebesség kulcskérdés. Egy gyors oldal megbízhatóságot sugall, jobb helyezést kap a keresőkben, és a felhasználók is tovább maradnak rajta. Ha viszont lassú… nos, akkor a legjobb tartalom is hiába van ott.
4. Nem találják meg, amit keresnek – vagy téged sem találnak meg
Akárhányszor hallod azt, hogy „kerestelek a neten, de nem találtalak meg” – ott valami nagy baj van. Ez a mondat azt jelenti: a weboldalad nem érhető el hatékonyan, vagy a keresőoptimalizálás (SEO) teljesen hiányzik.
Jelek, hogy ez lehet a gond:
Rossz menürendszer, nem logikus oldalszerkezet
Hiányoznak a fő cselekvésre ösztönző elemek (pl. CTA-k: „Írj nekem!”, „Foglalj időpontot!”)
Nincs optimalizálva a Google-re: hiányoznak a kulcsszavak, meta leírások, címek
Ha az emberek nem találják meg, amit keresnek – akár az oldalon belül, akár a Google-ben –, akkor biztos, hogy nem fognak időt tölteni vele. A jó weboldal vezeti a látogatót. Tudja, mit akar – és oda viszi, anélkül, hogy az észrevenné.
5. Nem hoz konverziót – azaz: se kapcsolatfelvétel, se ajánlatkérés
Egy szolgáltatói weboldal célja nem az, hogy szép legyen. Hanem az, hogy eredményt hozzon. Ez lehet feliratkozás, időpontfoglalás, kapcsolatfelvétel – valamilyen konkrét lépés, amit a látogató megtesz.
Ha a weboldalad csak látogatásokat hoz, de semmi más nem történik, akkor valószínűleg gond van a felépítéssel.
Mit jelent az, hogy konverzió?
Egy mérhető, kívánt eredmény. Pl.:
Valaki kitölti az ajánlatkérő űrlapot
Feliratkozik a hírlevélre
Foglal időpontot
Vásárol valamit (ha van webshop)
Hogyan mérhető?
Google Analytics vagy más analitikai eszköz segítségével
Alapmetrikák: látogatók száma, idő az oldalon, CTA-k kattintása
Ha sokan megnézik az oldalad, de senki nem reagál, akkor valami hiányzik: lehet, hogy nem egyértelműek a lépések, túl sok az információ, vagy épp ellenkezőleg – túl kevés a bizalomépítő elem.
Ha szeretnéd megtudni, hogyan használd az analitikai eszközöket a weboldalad forgalmának elemzésére, akkor olvasd el ezt a cikket:
6. Nem tükrözi a márkádat, stílusodat, profizmusodat
Amikor évekkel ezelőtt elkészült a weboldalad, lehet, hogy pontosan ilyennek képzelted el. Akkor talán működött is – de azóta te és a vállalkozásod is változtatok. Új irányok, új ügyfelek, új szolgáltatások – viszont a honlap maradt a régi. Ez nagyon gyakori, és teljesen természetes… csak ne felejtsük el időnként utolérni magunkat!
Miből veheted észre?
A szövegek még arról szólnak, amit már nem is csinálsz
Régi logó, régi stílus – miközben a brand teljesen új színeket, arculatot kapott
A képek még a korábbi tevékenységedet mutatják
Nincs benne az a bizonyos „szikra”, ami ma jellemez téged
Egy weboldalnak ma már nemcsak informálni kell, hanem élményt adni – márkaélményt. Ha a stílus nem passzol hozzád, akkor az egész hiteltelennek tűnhet. A látogató pedig érezni fogja, hogy „valami nem kerek”.
A márka és arculat szerepe
Bizalomépítés (különösen szolgáltatásoknál)
Megkülönböztetés a versenytársaktól
Egyediség, emlékezetesség
Néha nem kell teljes újratervezés – de ha a weboldalad „nem te vagy”, akkor nem is fogja vonzani a számodra ideális ügyfeleket.
7. Technikai problémák, hibák, biztonsági kockázatok
Ez az a rész, amit a legtöbb szolgáltató nem szeret nézegetni – hiszen „működik, nem?” De sajnos ez az egyik legfontosabb pont, és egyben az egyik legveszélyesebb is, ha nem foglalkozol vele. Egy elavult rendszer nemcsak lassú vagy furcsán viselkedik – hanem konkrétan veszélyezteti az adatokat, vagy le is állhat teljesen.
Tipikus problémák:
PHP verzió elavult (sokan nem is tudják, mi az, de ez az oldal motorja!)
Nincs SSL tanúsítvány → a böngésző figyelmeztet: „Nem biztonságos kapcsolat”
Régi bővítmények, sablonok → könnyen feltörhetőek
Átirányítások, gyanús linkek (volt már ilyen ügyfelemnél – nem is tudta, hogy meghackelték)
A „ha nem piszkálom, jó lesz” hozzáállás sajnos nem működik egy weboldalnál. Ha nincs karbantartva, akkor előbb-utóbb elromlik. Ez nem ijesztgetés – ez a digitális valóság.
Miért baj ez?
A látogatók nem bíznak egy hibás vagy veszélyesnek jelzett oldalban
A Google is hátrasorolja
Tönkreteheti az online hírnevedet
Ilyenkor nem kérdés, hogy szükség van-e beavatkozásra.
8. Változott a vállalkozásod – és ezt nem mutatja meg az oldal
Sokan egyszerűen csak annyit mondanak: „Á, majd egyszer frissítem.” És közben eltelik 2-3 év, a cég már teljesen más irányba halad, új szolgáltatások indultak, új partnerek, új célcsoport – de a honlap még mindig azokat a régi információkat tartalmazza, amik már rég nem aktuálisak.
Vagy egy webáruház esetén olyan termékek is fent vannak az oldalon, amik már nem kaphatók, az árak elavultak, az új termékek nincsenek fent az oldalon – megtörtént eset. Hónapokig működtek így. Ez nem túl szerencsés, ugye?
Honnan tudod, hogy ez a helyzet?
Nincs rajta az új szolgáltatásod
Az elérhetőséged változott, de az oldal még a régit mutatja
A „Rólunk” szöveg még az induláskori önmagadat írja le
Régi fotók, régi logó, „túl hosszú bemutatkozás”
Egy weboldal nem csak egy statikus névjegy. Az az online kirakatod. Ha a boltodban kirakva marad a karácsonyi dekor márciusban, az se túl bizalomgerjesztő.
9. Megváltoztak az ügyfeleid szokásai – de te nem követted őket
A digitalizáció nem megállítható, és az emberek elvárásai gyorsan változnak. Amit tegnap még különlegesnek számított, ma már alapelvárás. Ha a weboldalad nem tudja kiszolgálni ezeket az igényeket, akkor elveszíted az ügyfelet még mielőtt egyáltalán megszólíthatnád.
Példák:
Nincs lehetőség online időpontfoglalásra → pedig ma már ezt várják el
Nincs űrlap, chatbot, vagy egyéb automatizmus → pedig sokan nem szeretnek telefonálni
Nem elérhető információ mobilról → visszalépés
Az ügyfelek azt akarják, hogy minden gördülékenyen menjen. Azt, hogy pár kattintással megtalálják, amit keresnek. Ha ez nincs meg, akkor egyetlen mozdulattal továbblépnek – szó szerint, egy másik oldalra.
10. Te sem szereted használni – hát akkor más miért szeretné?
Ez a legegyszerűbb kérdés, amit feltehetsz magadnak: „Ha ma építeném a weboldalamat, így nézne ki?” Ha a válasz: „Hát… nem igazán”, akkor máris megvan a válasz.
Sokan nem frissítik a saját oldalukat, mert:
Nehéz hozzáférni
Nem értik, hogyan kell szerkeszteni
Frusztráló a kezelőfelület
Nincs meg a motiváció
Egy weboldalnak örömöt kell okoznia. Büszkén kell megmutatnod – nem magyarázkodva. Ha te sem szívesen nyúlsz hozzá, akkor ez a látogatónak is érezhető lesz. Ilyenkor eljön a pillanat a weboldalad megújítására.
Összegzés
Ne ess pánikba, ha a fenti pontokból több is igaz rád. Ez teljesen természetes, különösen, ha már 1-2 éve nem foglalkoztál a weboldaladdal.
A jó hír: nem mindig kell teljesen új weboldal. Egy audit segít pontosan látni, hogy:
Mi működik jól?
Hol vannak problémák?
Elég-e egy célzott javítás vagy szükséges a redesign?
A döntés nem a megérzéseden múlik – hanem a weboldalad állapotán. Az audit pedig épp ebben segít: tiszta képet ad, és támogatást nyújt a következő lépésekhez.
Ha úgy gondolod, hogy érdemes lenne megújítani a weboldaladat, vagy legalább megnézni, hogy mit lehetne javítani rajta, akkor keress bizalommal!
GYIK – Gyakran ismételt kérdések
1. Mit jelent pontosan a weboldal audit?
Ez egy alapos átvizsgálás, ahol technikai, tartalmi, design és SEO szempontból megnézzük, mi működik az oldaladon, és mi nem. Ez alapján eldönthető, hogy elég egy kisebb frissítés vagy komolyabb újratervezés szükséges.
2. Mennyi időbe telik egy audit?
Általában 3–5 munkanapot vesz igénybe, az oldal méretétől és állapotától függően. Ez alatt minden részletet átnézek, és kapsz egy részletes, érthető javaslatcsomagot.
3. Csak teljes redesign esetén érdemes jelentkezni?
Egyáltalán nem! Sokszor elég pár célzott fejlesztés – például új CTA gombok, jobb menürendszer vagy gyorsítás. Ezek is komoly eredményeket hozhatnak.
4. Ha audit után szeretném a fejlesztést is, vállalod?
Igen, elérhető audit + fejlesztés csomag, sőt prémium szinten teljes redesign is. Minden attól függ, mire van valóban szükséged.
5. A meglévő oldalam teljesen el fog tűnni egy redesign után?
Nem feltétlenül. A redesign lehet csak kinézeti frissítés, vagy akár új rendszer is – mindig megbeszéljük, mi a legjobb megoldás számodra. A lényeg: te döntesz.