Szép a weboldalad, mégsem keres senki?
Anna két éve indította el a vállalkozását. Megcsináltatta a weboldalát, gyönyörű lett – igényes képek, elegáns betűtípusok, minden olyan „profi”. A barátai dicsérték is: „Olyan, mintha egy nagy cég oldala lenne!” Anna büszke volt rá, és úgy érezte, most már csak várnia kell. Majd jönnek az érdeklődők, jönnek az ügyfelek. Hiszen itt van, készen áll – a weboldala él, nem igaz?
De teltek a hetek, aztán a hónapok… és senki sem kereste.
Ez az a pont, ahol sok kisvállalkozó – talán te is – elkezd kételkedni magában. Talán a szolgáltatás nem elég jó? Talán nem vagy elég „látható”? Vagy talán a weboldallal van valami baj?
Ha már te is érezted magad tehetetlennek egy csendben szunnyadó weboldal előtt, akkor ez a cikk neked szól. Mert nem vagy egyedül, és a helyzet korántsem reménytelen.
A weboldal hallgat
Amikor a weboldalad ugyan technikailag működik, fent van a világhálón, de valójában nem beszél. Nem szól senkihez, nem vezet sehová, nem mozdít meg semmit. És emiatt nem is jönnek az ügyfelek.
Talán még a Google sem tudja, hogy létezik. Talán azok, akik mégis rátalálnak, nem értik, hogy mit tudsz adni nekik. Vagy csak egyszerűen nem érzik azt a bizonyos „aha-élményt”.
Ez nem azt jelenti, hogy „rossz” – sőt, sokszor nagyon is szép, vizuálisan rendezett. A gond az, hogy nem végzi el a feladatát. Márpedig egy vállalkozói weboldalnak egyetlen feladata van: kapcsolatot teremteni a látogató és a szolgáltatás között. És ezt sokszor nem a design fogja megoldani, hanem a stratégia, az üzenet, a szerkezet.
Sokan úgy indulnak neki, hogy „legyen egy szép weboldalam, és akkor majd minden működni fog”. Ez egy érthető, de sajnos gyakori tévedés. A szépség nem elég – láthatóvá is kell válni.
A leggyakoribb okok, amiért nem jönnek az ügyfelek
1. A weboldalad nem szól senkihez
Gondolj bele: ha belépsz egy boltba, ahol se eladó, se árlista, se útmutató nincs, csak szép kirakatok – mit teszel? Valószínűleg nézelődsz pár percig, majd kimész, és továbbállsz.
Pontosan ez történik egy olyan weboldalon is, ahol nem egyértelmű, hogy kinek szól, és mit kínál.
Nagyon gyakran látom, hogy a főoldalon csupán általános mondatok szerepelnek: „Professzionális megoldások kis- és középvállalkozásoknak.” De mit jelent ez? Kihez beszél? Mire kínál megoldást? És milyen problémára?
Egy jól működő weboldal az első másodpercekben megfogja a látogatót. Érezteti vele, hogy „igen, rólad van szó – és igen, itt megtalálod, amit keresel.” Ehhez viszont tudnod kell, hogy kik ők. Mit szeretnének elérni? Milyen kérdéseik vannak? Milyen érzésekkel keresnek meg?
Ez az alap – és ha ez nincs meg, akkor sajnos nem is lesz, aki maradjon, olvasson, vagy felvegye veled a kapcsolatot.
2. Hiányzik a vásárlói útvonal
A vásárlói útvonal az a gondosan megtervezett folyamat, amin végigvezeted a látogatót az ismerkedéstől a kapcsolatfelvételig vagy vásárlásig.
Ez nem mindig tudatos döntés, hanem inkább egy érzékeny tánc – ott, ahol az emberek nem sietnek, de nem is akarnak elveszni.
Ha valaki a főoldaladon jár, mit szeretnél, hova menjen tovább? Rólunk oldalra? Szolgáltatásokhoz? Blogba?
Ha nincs logikus és irányított útvonal, akkor a látogatók el fognak tévedni – vagy egyszerűen kilépnek.
Sok weboldalon hiányzik az a fajta narratíva, ami szinte kézen fogva viszi végig az érdeklődőt: „Nézd, ez vagyok én – ezt tudom adni – és itt tudsz tenni egy lépést, ha érdekel.”
Nincs szükség bonyolult marketing tölcsérre, de kell egy tudatos szerkezet, ami segít, nem pedig akadályoz, mert így nem jönnek az ügyfelek.
3. Nincs stratégiai CTA (cselekvésre ösztönzés)
Egy weboldal legfontosabb, mégis leggyakrabban hiányzó eleme a CTA – azaz a cselekvésre ösztönző gomb, mondat vagy szakasz. Olyan ez, mint amikor egy boltban ott állsz a pénztárnál, és senki nem kérdezi meg, hogy szeretnél-e fizetni. Előbb-utóbb fogod magad, és kimész.
A CTA célja az, hogy megmondd a látogatónak, mit tegyen legközelebb. Ne feledd: az emberek nem olvasnak el mindent, nem keresgélnek maguktól percekig – ha nem kapnak egyértelmű irányt, továbbállnak.
Sokan azt hiszik, hogy a „Kapcsolat” menüpont elég. De egy jó CTA nemcsak ott van, hanem jó helyen, jól megfogalmazva és többször is megjelenik. Például:
„Kérj ingyenes konzultációt most”
„Nézd meg, hogyan dolgozom”
„Töltsd le az ingyenes útmutatót”
„Itt tudsz időpontot foglalni”
A CTA lehet szöveg, gomb, űrlap – a lényeg az, hogy legyen ott, amikor a látogató készen áll a következő lépésre. Ha ez hiányzik, vagy túl rejtett, az érdeklődő könnyen elmarad.
4. Rossz vagy hiányos SEO
Lehet akármilyen szép és informatív a weboldalad – ha nem találnak rá a Google-ben, olyan, mintha nem is létezne.
Sok kisvállalkozó el sem tudja képzelni, mennyire alapvető weboldal probléma a keresőoptimalizálás (SEO) hiánya. Például:
Nem szerepelnek a keresett kulcsszavak a szövegben
Nincsenek egyedi címek és meta leírások
Az oldal címe nem egyértelmű (pl. „Főoldal – WordPress sablon”)
A képeknek nincs leírásuk
A szolgáltatások nem kereshető formában vannak megfogalmazva
- Lassú a weboldal betöltési sebessége
Tegyük fel, valaki rákeres arra, hogy „masszázs Győrben” – ha a te oldaladon nincs leírva pontosan ez a szó, és nincs optimalizálva az oldalad e köré, akkor nem fogsz megjelenni a találatok között. Ennyire egyszerű.
Ráadásul a SEO nemcsak technikai dolog, hanem tartalmi is. Ha például van blogod, amely rendszeresen válaszol a célcsoportod kérdéseire, az már önmagában óriási lépés a jobb kereshetőség felé.
5. Hiányzik a friss tartalom – se blog, se aktualitás
Ha a weboldalad statikus, mint egy kirakat, amit három éve raktál össze, az nem csak a látogatónak tűnik fel – a Google-nek is. És egyikük sem fogja komolyan venni.
A blog egy kiváló lehetőség arra, hogy:
kapcsolatot építs az olvasókkal
válaszolj a gyakori kérdéseikre
bemutasd a szakértelmed
új kulcsszavak mentén jelenj meg a keresőkben
Sokan azt mondják ilyenkor: „De hát mit írjak?” Nos, kérdezd meg magadtól: mik azok a kérdések, amiket az ügyfeleid gyakran feltesznek? Milyen tévhiteket hallasz újra és újra? Mire keresnek rá, amikor még csak ismerkednek a szolgáltatásoddal? Meg is kérdezheted az ügyfeleidet, hogy miről olvasnának szívesen.
Egy-egy blogcikk nem kell, hogy tökéletes legyen. Elég, ha emberi, érthető, és segít. Mert az emberek nem tökéletes információt keresnek – hanem válaszokat, emberi nyelven.
7. Hiányoznak a bizalmi elemek
Egy új látogató először mindig bizalmat ébresztő jeleket keres. A kérdés ilyenkor nem az, hogy szép-e az oldal, hanem hogy „el merem-e küldeni a nevem, telefonszámom, időmet neki?”
Ezt a bizalmat nem lehet kikényszeríteni, de lehet építeni:
Vélemények, visszajelzések valós ügyfelektől
Esettanulmányok – akár csak egy-egy rövid sztori
Saját arcod, bemutatkozásod
Elérhetőség: telefonszám, e-mail, közösségi linkek
GYIK – azaz gyakori kérdések
A látogatók nem szeretnek bizonytalanságban dönteni. Segíts nekik azzal, hogy megmutatod: már mások is megbíztak benned, és nem is bánták meg.
Egyetlen fénykép, egy személyes hangú bemutatkozó bekezdés, egy pár soros ügyfélvélemény – néha ezek többet érnek, mint száz sor marketing szöveg.
Mit tehetsz ellene? – Ha tudod, miért nem jönnek az ügyfelek, akkor cselekedj
Ismerd meg a célközönséged
Az első és legfontosabb lépés, hogy tudd, kinek készül a weboldalad. Ez nemcsak azt jelenti, hogy „mindenki, akinek szüksége van a szolgáltatásomra”, hanem konkrét személyeket kell elképzelned. Akár egy képzeletbeli karakter formájában is.
Gondold végig:
Hány éves?
Mivel foglalkozik?
Milyen problémája van, amit te meg tudsz oldani?
Hogyan keres rá a megoldásra?
Mitől tart, amikor döntést hoz?
Minél jobban ismered az „ideális ügyfeled”, annál célzottabban tudod megfogalmazni az üzeneteidet. Így az oldalad nem egy általános reklámtábla lesz, hanem egy személyes meghívás – és ezt a látogató érezni fogja.
Írhatsz többféle célcsoportra is, de érdemes őket külön oldalon vagy külön részekben megszólítani. Ne keverd össze a problémáikat – és főleg ne próbálj mindenkinek megfelelni, mert akkor senkihez nem fog igazán szólni az oldalad.
Tervezd meg a vásárlói útvonalat
Ahogy egy boltban is fontos, hogy merre mennek a vásárlók, úgy a weboldaladon is szükség van egy átgondolt útvonalra. Ez nem feltétlenül bonyolult marketing funnel – sokkal inkább egy világos szerkezet.
Például:
Főoldal: Köszönt, megragadja a figyelmet, elmondja, mit nyújtasz
Rólam / Rólunk: Bemutatkozás, emberi arc, értékek
Szolgáltatások: Pontosan mit nyújtasz, kinek, milyen formában
Referenciák / Vélemények: Bizalomépítés
Blog / Tudásanyag: Hozzáadott érték
Kapcsolat / Időpontfoglalás: Könnyű, gyors lehetőség a következő lépésre
Ezt az útvonalat végig kell gondolni, tesztelni, és rendszeresen frissíteni. Ha például valaki csak egy aloldalra érkezik (pl. Google-ből), akkor is éreznie kell, hogy mi a következő lépés.
Használj erős, egyértelmű CTA-kat
A cselekvésre ösztönzés nem tolakodás – hanem segítség. Megmondani, mit tegyen az olvasó, valójában figyelmesség. Olyan, mint egy vendégnek azt mondani: „Itt tudsz leülni, ott a víz, és ha kérdésed van, csak szólj.”
Ne félj attól, hogy „nyomulós” leszel. Ha a CTA nem manipulál, hanem szolgálja az érdeklődőt, akkor hasznos. Jó CTA példák:
„Töltsd le az ingyenes útmutatót – 3 perc, és átlátod a lehetőségeid”
„Kérj személyre szabott visszajelzést az oldaladra – csak egy e-mail”
„Nézd meg, hogyan dolgozom – képek, visszajelzések, árak”
Használj több CTA-t, ha nem jönnek az ügyfelek. De ne túl sokat. A kulcs az egyensúly.
Tedd rendbe az alap SEO-t
Nem kell rögtön SEO szakértővé válnod, de az alapokkal már csodákat lehet elérni. Itt van néhány praktikus lépés:
Minden oldalnak legyen egyedi címe (title tag) és leírása (meta description)
A szolgáltatásod neve szerepeljen a főoldalon is (pl. „gyógymasszázs Győrben”)
A képeken legyen értelmes fájlnév és alt szöveg
Legyen legalább egy blogcikked a célcsoportod kérdéseire válaszolva
Használj H1, H2, H3 címeket – és a kulcsszavak ezekbe is kerüljenek bele
Ez nem egy nap alatt történik – de már az első apró lépések is növelhetik a látogatottságot.
Indíts blogot – ne félj megosztani a tudásod
A blog nemcsak SEO szempontból jó, hanem kapcsolatépítésre is tökéletes. A tartalommarketing egyik legjobb eszköze, ha nem akarsz rögtön eladni – csak jelen lenni, segíteni, válaszolni.
Képzeld el, hogy valaki beírja a Google-be: „Mire figyeljek, ha először megyek masszázsra?” – és a te blogcikked jön szembe. Ha tetszik neki, amit olvas, nagyobb eséllyel fog időpontot is kérni.
Kezdd egyszerűen:
Válaszolj gyakori kérdésekre
Mesélj esettanulmányokat (anonimizálva)
Írj hasznos tippeket, tanácsokat
A blogod lehet heti, kétheti vagy havi – a lényeg a rendszeresség.
Optimalizálj mobilra, gyorsítsd fel az oldalt
Használj mobilos tesztelő eszközöket (pl. Google Mobile-Friendly Test). Nézd meg, milyen gyors az oldalad (PageSpeed Insights, GTmetrix). Ha sok a nagy kép, videó, beépülő elem, akkor érdemes ezeket újragondolni.
Néha egy egyszerűbb, letisztultabb oldal sokkal hatékonyabb, mint egy dizájnban gazdag, de lassú weboldal.
Ne feledd: ma már minden másodperc számít.
Építs bizalmat – arc, vélemény, esettanulmány
Ez az, amit nem lehet elégszer hangsúlyozni.
Ha valaki megismer téged, látja az arcodat, hallja a hangod, olvassa mások visszajelzését rólad – akkor könnyebben fog dönteni.
Tegyél fel egy bemutatkozó képet. Írj egy őszinte bekezdést arról, miért csinálod, amit csinálsz. Kérj visszajelzést ügyfelektől – akár csak pár mondatot. És írd le röviden egy-egy munka történetét: „XY keresett meg, mert… így dolgoztunk együtt… ez lett az eredmény.”
Ez nem dicsekvés – ez emberi. És pont erre van szüksége a látogatónak.
Mini audit lehetőség – 9900 Ft-ért átnézem az oldalad
Ha úgy érzed, hogy a fenti pontok közül több is rád illik, nem jönnek az ügyfelek és azt se tudod, hol kezdj hozzá – akkor most figyelj.
Felajánlok egy weboldal auditot kisvállalkozóknak, mindössze 7990 Ft-ért. Ha szeretnéd igénybe venni, akkor add meg a „promoaudit” kódot az üzenetedben, hogy ne a teljes árat fizesd.
Mi van benne?
Átnézem az oldalad felépítését, üzeneteit, CTA-jait
Ellenőrzöm a mobilos nézetet és a sebességet
Adok egy listát a legfontosabb tennivalókról
Kérdésed is lehet – személyesen válaszolok
És a legjobb rész: ha utána engem bízol meg a javításokkal, az audit díját elengedem.
Záró gondolat – A hallgatás nem arany, ha ügyfélszerzésről van szó
Lehet, hogy most azt érzed: „Úristen, ennyi minden hiányzik az oldalamról?” És ez teljesen érthető. De hidd el, ez nem kudarc – hanem lehetőség. A felismerés az első lépés a fejlődés felé.
A hallgatag weboldal nem végzet – hanem egy állapot. Egy olyan helyzet, amiből ki lehet lépni. És ehhez nem kell újrakezdened mindent. Elég, ha lépésről lépésre haladsz. Figyelsz arra, amit az ügyfeleid kérdeznek. Kommunikálsz úgy, ahogy ők értenek. És mersz emberként jelen lenni – nem csak vállalkozóként.
Mert az emberek emberekhez kapcsolódnak. Nem logókhoz. Nem szlogenekhez. Hanem történetekhez, arcokhoz, érzésekhez.
Ha csak egy dolgot viszel magaddal ebből a cikkből, akkor ez legyen az: ne hagyd, hogy a weboldalad tovább hallgasson. Adj neki hangot. A tiédet.
És ha úgy érzed, jól jönne egy kívülálló, aki ránéz, visszajelez, és megmutatja, merre lehetne elindulni – szívesen segítek.
Kérj egy mini auditot 7990 Ft-ért, és nézzük meg együtt, hogyan lehet az oldaladból ügyfélszerző gépezet. Ha szeretnéd igénybe venni, akkor add meg a „promoaudit” kódot az üzenetedben, hogy ne a teljes árat fizesd. Ha velem dolgozol tovább, az audit díját elengedem.